Jací jsou řidiči v Evropě

Protože jsme projeli už poměrně velkou část Evropy mohu si dovolit zhodnotit jak se kde jezdí a jací jsou kde řidiči. Autem jsem jako řidič navštívil již celkem 20 zemí a za hranici naší republiky najezdil už desítky tisíc kilometrů. V každé z navštívených zemí jsou jiní řidiči a někde i jiná pravidla než u nás. Některé země nezatěžují řidiče poplatky, naopak jinde se mě "prohnete".

Rakousko, Švýcarsko, ale i Slovinsko jsou vzorem

V Rakousku, Švýcarsku (a Lichtenštejnsku), ale Slovinsku se jezdí velice dobře, řidiči jsou slušní, dodržují předpisy. Všechny tyto země mají velice kvalitní silnice a minimum placených úseků. Pokud se chcete vydat do zahraničí autem a jste začínající řidič, rozhodně tyto dvě země mohu doporučit pro jejich klidnou pohodovou jízdu. Jedinou výjimku, kde je potřeba dávat pozor jsou oblasti Švýcarska poblíž Italských hranic - je zde poměrně hodně Italů, kteří zřejmě jezdí do Švýcarska za prací. Již z dálky je jasně poznat jestli jede Ital nebo Švýcar :-)

Poplatky na silnicích:

  • Švýcarsko - placené dálnice, pouze roční známka okolo 800 Kč
  • Rakousko - placené dálnice a pár tunelů v horách (převážně na jihu), dálniční známka je 10-ti denní (cca 9 euro), 2 měsíční (cca 26 euro) a roční (cca 86 euro)
  • Slovinsko - placené dálnice, známka týdenní (cca 15 euro), měsíční (cca 30 euro), roční (cca 110 euro)

Itálie a Sardinie - hlavní je rychlost

Všechny jižní země jsou známé zmatkem a chaosem na silnici. Po několika kilometrech jízdy si na to však zvyknete. Nejdůležitější je držet se jednoho základního pravidla - nesledovat tachometr, ale ostatní řidiče :-) Čím jedete více na jich, tím méně se předpisy dodržují. Itálie má údajně dost vysoké pokuty, často jsou vidět i policajti, dokonce jsme je viděli i několikrát měřit, ale i přes to jedou všichni jako šílenci.

Na co si dávat pozor:

  • přednosti - počítejte s tím, že Italové nepoužívají blinkry a nedávají přednosti. Je zcela běžné, že z vedlejší silnice vyjede auto, nikoho to však nerozhodí, každý uhne a všichni se vejdou.
  • jízdní pruhy ve městech - ve městech vůbec nikdo nedodržuje jízdní pruhy, takže se nesmíte divit, když vedle sebe jedou chvilku 3 auta, chvilku 2 a někdy i pouze jedno.
  • skútry - skútrů jsou v Itálii miliony, jsou všude, jezdí ze všech stran, nebojí se řítit se v i v protisměru nebo na červenou. Na každé křižovatce si hlídejte skútry v okolí i pokud jedete na zelenou.
  • rychlosti - rychlosti se obecně vůbec nedodržují, převážně na Sardinii se v obci jezdí 70-90 km/h, mimo obec v rozmezí 90-110 km/h.
  • předjíždění - Italové i Sardové předjíždí všude - zcela běžně přes plnou čáru, v zákazu, v zatáčce, ale dokonce jsme zaznamenali předjíždění i v tunelu nebo na dálnici ve zúžení do jednoho pruhu.

Zajímavost: na Sardnii jsme se dostali na klikatou silničku v kopcích, která byla místy zcela propadlá. Až několika metrové díry v silnici způsobené sesuvem půdy byly označeny hromadou hlíny - pokud tedy uvidíte hromadu hlíny na silnici, dávejte pozor, může za ní být pěkná "propast".

Poplatky na silnicích: placené jsou jen dálnic, ale za to hodně "tučně", je lepší si předem trasu naplánovat a dobře rozmyslet, protože můžete na výsledku na poplatcích zaplatit i více než za projeté palivo.

Švédsko, Norsko, Dánsko - pohoda a klid

Doprava na severu je zcela opačná než na jihu. Aut je málo, silnice jsou široké a doprava velice klidná. Ve Švédsku mají zajímavý systém silnice vedoucí ze Stockholmu až za polární kruh a do Finska - tato silnice má vždy 1 km dlouhý úsek s jedním pruhem a 1 km usek se dvěma pruhy. Ceslou cestu dlouho asi 2-3 tisíce kilometrů tedy víte, že pokud pomalejší auto nepředjedete teď, tak za kilometr budou dva pruhy, kde pohodově předjedete. Největší zajímavostí a současně bych řekl "vychytávkou" je, že silnice má svodidla uprostřed. Nikdo tedy nemůže předjet mimo rozšíření na dva pruhy. Výsledek je takový, že nikdo se netlačí, nespěchá, nezávodí a jízda je velice pohodová, ale přitom rychlá a plynulá.

V Norsku je mimo obec rychlost 80 km/h a na dálnici jen 90 km/h - těch je ale dost málo.

Poplatky na silnicích:

  • Dánsko, Švédsko - vše zdarma kromě mostu přes moře uprostřed Dánska a mezi Dánskem a Švédskem
  • Norsko -  systém placených určitých úseků, placení jde pouze kartou systémem AutoPASS a je to hodně nepřehledné

Francie, Německo, Maďarsko - nic zvláštního

V těchto státech se jezdí dalo by se říct "normálně". Řidiči nejsou divocí jako na jihu, rychlosti nejsou zbytečně nízké jako na serveru a silničních pirátů jsme v těchto zemích také moc nepotkali. V Německu je neomezená rychlost na dálnicích, ale i tak většinou všichni jedou mezi 130 a 150 km/hod, ale je potřeba se dívat za sebe a počítat s tím, že občas projede nějaké Porsche, Ferrari a nebo i Audi či BMW vysokou rychlostí přesahující určitě 200 km/hod.

Rakušáci v Maďarsku - pří výletu do Budapešti jsme si všimli velice zajímavé věci. Většina Maďarů dodržuje rychlosti, stejně tak i turisté ze Slovenska nebo Česka, naopak Rakouští řidiči se Maďarskem proháněli jako kdyby pro ně předpisy neplatily! Nebyla to náhoda ani ojedinělý případ - opravu velká část Rakušáků zde jede na plný plyn, což věřím, že v Rakousku by si vůbec nedovolili.

Anglie a Skotsko - vše je jinak

Každý ví, že se na Britských ostrovech jezdí na opačné straně silnice. Samozřejmě jsme s tím počítali a trošku jsem se na to i těšil. Ze začátku se občas na okresce leknete, když naproti jede auto v protisměru, ale ve městech s tím problém vůbec není. Trošku zvláštní je, že se (logicky) jezdí opačně i na kruhových objezdech a na dálnici jedete stále jakoby v rychlém pruhu a všichni přitom předjíždí zprava. Opět po pár kilometrech si na to zvyknete. Nesrovnatelně horší situaci máte jako chodec - za celý 3 týdny cesty po Británii jsme si jako chodci nemohli zvyknout, že auta jezdí jinak, přijíždí ze stran, kde je nečekáte a úplně nejhorší je, že autobusy jezdí opačně než jste zvyklí, takže vždy musíte čekat na jiné zastávce než byste normálně čekali.

Druhým problémem jsou rychlosti a vzdálenosti - vše je v mílích, případně ve stopách. Je to trošku zmatek. Pokud nejste řidič kamionu, tak nemusíte řešit výšku mostů, která je také udávaná ve stopách, ale vzdálenosti a rychlosti jsou boj. Dá se to ovšem vyřešit jednoduše - napsat si, že rychlost ve městě je 30 mph = 48 km/h, mimo město 60 mph = 96 km/h a na dálnici 70 mph = 112 km/h. Druhá možnost u novějších aut s digitálním tachometrem je si přepnout digitální na míle a ručičkový pro stále ukazuje kilometry za hodinu. Co se týče vzdáleností, zde pomůže pouze navigace.

Další zrada, kterou si však nemusíte všimnout je to, že v Británii neplatí přednost zprava ani zleva! Všechny silnice jsou však jasně podle pruhů na zemi označené, které je hlavní a která vedlejší. Je minimální pravděpodobnost, že najdete neoznačenou silnici.

Angličtí řidiči jsou velice sluší a ohleduplní, zcela běžné je, že vás všude pustí a ještě za to i děkují. Ve Skotsku jsou místy hodně úzké silnice a je potřeba se vyhnout na speciální vyhýbacích místech. Nikdy se nestalo, že by nás někdo nepustil - naopak již z dálky zastavují a blikají, že máte jet a u toho mávají a děkuji. Nikdy jsem neviděl, že by mě někdo pustil a ještě mě za to poděkoval :-)

Na co si dát pozor:

  • jízda vlevo - je potřeba na to myslet na křižovatkách, ale hlavně při výjezdech z parkovišť a jízdě po prázdných okresních silnicích
  • kruhové objezdy - jezdí se po nich opačně než u nás
  • kruhové objezdy a křižovatky na dálnici - zcela běžné jsou kruhové objezdy nebo křižovatky na dálnici, poprvé nás to trošku vyděsilo, ale pak jsme si zvykly. Britové s tím počítají a přizpůsobí úměrně rychlost a není s tím žádný problém.
  • hustá doprava - při průjezdu celou Anglii od jihu na sever byla doprava neuvěřitelně hustá - všude opravdu nesrovnatelně více aut než u nás
  • příkazy z navigace - jak jsem myslel na to, že musím jezdit vlevo místo vpravo, stávalo se mě, že když navigace řekla "odbočte vlevo" chystal jsem se zahnout doprava - jezdí se přece naopak :-)