Norsko autem - fotky, cestopis


fotoÖresundský most (mezi Dánském a Švédskem) fotoÖresundský most (mezi Dánském a Švédskem) fotoLillehammer - můstky fotoLillehammer - můstky fotoLillehammer - centrum fotoLillehammer - centrum fotoLillehammer - radnice fotoÅndalsnes fotoTrolí cesta - Trollstigen fotoTrolí cesta - Trollstigen fotoTrolí cesta - Trollstigen fotoMøre og Romsdal fotoTrolí cesta - Trollstigen fotoMøre og Romsdal fotoMøre og Romsdal fotoÅlesund fotoÅlesund fotoÅlesund fototrajekt fotoGeiranger fotoGeirangerfjord fotoGeirangerfjord fotoGeirangerfjord fotoGeirangerfjord fotoDalsnibba


Výlet do Norska byl náš první větší výlet, který má hned několik osobních prvenství: nejvíce najetých kilometrů, nejdál od domova, nejdelší dovolená na počet dní, nejvíce nocí ve stanu, ale také nejvíce nocí v autě, nejvíce přejezdů trajektem a taky nejvíc vyfocených fotek.

Navštívená místa

Lillehammer

Malinké olympijské město, v překladu Lillehammer znamená malé kladívko. Toto město má jen 26 tisíc obyvatel a v podstatě jde o jednu hlavní ulici s názvem Storgata. V roce 1994 se zde konaly Olympijské hry a zůstal tu po nich skokanský můstek s výhledem na město a okolí. Zhruba 20 kilometrů od města je nejrychlejší bobová dráha na světě. Ve městě je také jeden z nejrozsáhlejších skanzenů v Evropě, který má přes 200 budov.


Trolí cesta, trolí stěna

Trolí cestu přes léto projde nebo spíš projede zhruba půl milionu turistů. Je to klikatá prudká silnice s převýšením tisíc metrů, která se budovala přes 8 let. Tato silnice začíná pod trolí stěnou - kolmou skálou 1000 metrů vysokou a končí na jejím vrcholu. Výhled z vršku je opravu impozantní i když přímo na vršek 1000 metrů hlubokého spádu jsme se nedostali, protože je tam z horního parkoviště ještě poměrně dlouhá a náročná cesta. Trolí cesta se nám natolik líbila, že jsme si ji autem projeli dokonce dvakrát. Trolí stěna je nejvyšší lezeckou stěno v Evropě.


Andalsnes

Malé přímořské město kousek od Trolí stěny. Ve městě samotném není nic až tak zajímavého krom toho, že ho těsně obklopují vysoké hory.


Alesund

Město Alesund sice nebylo v našem původním plánu, ale v průvodci jsme se dočetli spoustu doporučení a stálo to za to. Město je na několika malých ostrůvcích a údajně se mu říká Benátky severu. Po požáru bylo centrum v roce 1095 nově postaveno. Městečko je velice pěkné, ale uchvátil nás pohled z vyhlídkové hory Aksla. Z této hory je nádherná vyhlídka na celé město a okolní ostrůvky.

Co navštívit: vyhlídkovou horu, centrum města

Hned ve městě je i kemp   Hotely a ubytování v Alesundu


Geiranger

Vesnička Geiranger je cílem spousty turistů a obřích parníků. Ve výsledku jde pouze o pár domků a přístav, jinak v této vesničce skoro nic nenajdete. Celá krása je ale v Geiranger fjordu, který zde končí. Je to 15 km dlouhý fjord, který je jako nejkrásnější na světe i památkou Unesco. Nejhezčí pohled je z vyhlídkové hory Dalsnibba, z které vidíte vysoké okolní hory se sněhovou pokrývkou, dlouhý úzký fjord a lodě pro několik tisíc turistů vypadají jako hračky. V jednom okamžiku tedy vidíte moře, hory, sníh, skály, lesy, pláž a výletní lodě.

Co navštívit: vyhlídku nad městěm, vyhlídkovou horu Dalsnibba, platbu trajektem přes fjord, turistickou silnici nad městem Strynefjellsvegen

Hotely a ubytování v Geirangeru


Lom

V Lomu je starý krásný dřevěný kostel z roku 1240. V Norsku je těchto kostelů více a je to něco na co u nás nikde nenarazíte. Kousek od tohoto města je nejvyšší hora Norska s výškou 2469 metrů nesoucí název Galdhøpiggen.

Hotely a ubytování v Lomu


Ledovec Jostedalsbreen 

Jostedalsbreen je největší ledovec v kontinentální Evropě, jeho rozloha je asi 490 km2. Nejvyšší vrchol leží ve výšce 2083 metrů. Mezi místními jsou nejoblíbenější 3 denní pochody z jedné strany na druhou, nám ale stačil i hodinový pochod z jižní strany ze splazu Nigardsbreen. Dostanete se k němu pohodlně autem, silnice končí velkým parkovištěm. Odtud se jde pěšky po kamenech kolem jezera až dojede ke spodnímu okraji ledovce. Dál už se musí jen s průvodcem, kdy každý dostane na boty mačky a přivážou ho na lano.

Výlet po ledovci se dá koupit přímo na místě (není potřeba se rozhodnout už na parkovišti na jaký typ túry a zda vůbec chcete). Cena za hodinovou procházku však byla hodně vysoká.


Borgund

Starý dřevěný kostel z 12. století opravu stojí za návštěvu - nám se zdál nejhezčí ze všech. Každý dřevěný kostel v Norsku (nazývaný Stavkirke) je něčím unikátní. Jeden je nejstarší, další největší, další zase nejhezčí a jiný nejzachovalejší - vypadá to, že si Norové ke každému vymysleli nějaké nej.

Kostel je celý ze dřeva, typické jsou pro něj dračí hlavy, dřevořezby a sloupový interiér, díky kterému se mu někdy říká sloupový kostel.

Kousek od Borgundu jsou dva kempy - jeden byl nic moc, druhý byl lepší, ale měl šílené soc. zařízení (jen taková bouda)   Hotely a ubytování v Borgundu


Flam

Jedná se o malou vesničku, ovšem historicky poměrně důležitou. Najdete v ní menší přístav a nádraží slavné Flamské železnice, která vede z Osla až do Bergenu. Část železnice okolo Framu a přilehlého Nærøyfjordu je nejhezčí z celé trasy a patří i mezi nejhezčí železnice v Evropě (pozn. toto tvrzení psali i v průvodci o železnici ve Skotsku). Vlakem je nejlepší se vydat z Framu do Myrdalu a zpět, po cestě je zastávka Kjosfossen s vyhlídkou na stejnojmenný vodopád.

Důležitá rada pro České turisty: všichni Češi si myslí, že nad něčím vyzrají a ušetří. Stejně tak jsme si i my mysleli, že nebudeme platit obrovské peníze za projížďku vlakem a že to vezmeme po silnici podél kolejí. Po prostudování navigace to vypadalo, že silnice v podstatě kopíruje vlak a tak pojedeme autem. Ze začátku to byl super nápad, když se silnice změnila na polní cestu ještě to šlo. Průjezd tunelem vysekaným ve skále o stejné šířce jako šířka auta se také dal zvládnout. Cesta se pak zúžila a zhoršila natolik, že již nešlo autem pokračovat a tak jsme se vydali po svých. Po hodinové túře do kopce, kompletně spocení jsme dorazili do Myrdalu a vodopády Kjosfossen ani nezahlédli, protože se k nim dá dostat pouze vlakem. Zničeni jsme se vraceli zpět s vidinou toho, že opět musíme kus pešky a ještě větší kus šílenou cestou autem. Ostatní turisti z vlaku už byli samozřejmě dávno zpět a asi i po večeři.

Jen kousíček od města Flam je Laerdamský tunel - nejdelší silniční tunel na světě s délkou 24,5 km   Hotely a ubytování ve Flamu


Bergen

Bergen je druhé největší město v Norsku, v historii dokonce bylo i hlavním městem. Město má asi 270 tisíc obyvatel a údajně v něm 300 dní v roce prší. Je tedy skoro nutností vzít si sebou deštník. Toto historické město leží mezi sedmi horami, které můžete vidět i v jeho erbu (ten patří mezi nejstarší v Norsku). Při prohlídce nesmíte rozhodně vynechat staré dřevěné hanzovní domy na pobřeží, které jsou zapsány na seznam památek Unesco. Ale doporučuji projít i místní rybí trh a uličky v centru, které jsou plné krásných bílých dřevěných domů. Dále je zde možnost i vyjetí lanovkou nad město.

Co navštívit: staré dřevěné hanzovní domy, centrum města, nábřeží, hrad

  Podívejte se na samostatnou fotogalerii a popis z Bergenu   Hotely a ubytování v Bergenu


Lofthus

Největší zajímavostí v Lofthusu jsou Mniší schody (Munkatreppena), postavené jakou součást obchodní cesty na Handargerviddu okolo roku 1500. Pokud se ubytujete přímo ve vesničce Lofthus (např. ve velice hezkém kempu Lofthus Camping) je to ideální výchozí místo pro celodenní výšlap ke schodům. Podle průvodce je o 6 km dlouhou trasu ovšem s převýšením 950 metrů. Jak přesně jít bohužel nejsem schopen napsat, protože jsme chvilku bloudili městem, přes louky a pole a také přes sady ovocných stromů, které jsme jinde v Norsku vůbec neviděli - údajně jde o nejseverněji pěstované ovoce, převážně jablka.

Přímo v Lofthusu je úžasný kemp s výhledem na fjord a úplně novým a pěkným soc. zařízením


Preikestolen

V češtině slovo Preikestolen znamená kazatelna. Tento zajímavý skladní útvar se nachází na jihu Norska nad Lysefjordem. Dostanete se k němu pěšky z parkoviště - je o poměrně lehký výšlap s mírným převýšením asi na hodinu cesty. Pohled za "kazatelny" dolů však stojí za to - kolmá stěna 604 metrů dolů do fjordu.

TIP: jde o hodně turisticky navštěvované místo, protože je lepší vyrazit časně ráno nebo později večer. My jsme zde byli asi v 11 večer, kdy ještě bylo světlo, ale už zde nebyli davy lidí. V okolí jsou také velice drahé kempy.


Oslo

Hlavní město Norska od roku 1905 a současně největší město s 500 tisíci obyvateli. Oslo je poklidné město, plné památek a zajímavých míst. Rozhodně stojí za návštěvu skokanský můstek Holmenkollen, muzejní poloostrov na jihozápadě města, dále pak Vigelandsparken (park, kde je více než 200 soch a obrovský monolit). Vynechat nesmíte ani radnici, v které se uděluji Nobelovy ceny a její interiér je opravdu uchvacující. Radnice je údajně jedna z největších v Evropě.

  Podívejte se na samostatnou fotogalerii a popis z Osla   Hotely a ubytování v Oslu


Kodaň, Dánsko

Kdo jede do Norska po silnici a přes Oresundský most, rozhodně nesmí hlavní město Dánska vynechat. Kodaň je pěkné město s bohatou historii založené okolo 11. století. Žije zde okolo 500 tisíc obyvatel, ale v létě je počet turistů možná i převyšuje. Za návštěvu rozhodně stojí centrum s přístavem Nyhavn, královský palác, zámek a park Rosenborg. Naopak známá socha Malé mořské víly není až tak zajímavá a přes davy turistů není z dálky vůbec vidět.

Co navštívit: přístav Nyhavn, centrum města, královský palác, burzovní palác, kasárny, zámek Rosenborg, operu

  Podívejte se na samostatnou fotogalerii a popis z Kodaně   Hotely a ubytování v Kodani

Navštívená místa na mapě

Na mapě jsou vyznačené všechny navštívené místa, pro zobrazení názvu klidněte na značku na mapě.

Poplatky na silnicích

Poplatky jsou kapitola sama pro sebe. V Norsku mají systém placených úseků, na kterých jsou kamery, které vás automaticky sejmou. Před placeným úsekem jste vždy informovaní značkou a cenou, ale stejně z toho nepochopíte kolik to bude stát. Např. při průjezdu okolo Trondheimu potkáte takových značek asi 10, ale není z toho zcela jasné jestli se vás týkají všechny poplatky a nebo jestli jde pouze o informaci, která se opakuje nebo je pro ty co na městský okruh teprve najíždí.

Platit mýto můžete dvěma způsoby - první možnost je, že se doma zaregistrujete přes internet, kam vložíte SPZ svého auta a číslo platební karty a systém si sám poplatky strhne. Druhý způsob je, poplatky vůbec neřešit, Norové si vše zaznamenají a pak to sečtou a pošlou složenku majiteli vozidla poštou. My jsme využili druhou možnost, tak uvidíme kdy a jestli něco dorazí.

Dříve bylo možné platit poplatky i na vybraných benzinových stanicích, toto je však od roku 2015 zrušeno.

Poznámka 2017: V Norsku jsme naposledy byli v roce 2015, žádné poplatky jsme nikde nezaplatili, protože bylo zrušeno placení hotově na benzinkách a předem jsme se neregistrovali. Nyní je rok 2017 a zatím nám žádné vyúčtování nepřišlo.

Norské koruny

Výměna norských korun před cestou byl celkem problém. Obešel jsem půlku Brna a nakonec jsme vyjížděli na 2 týdenní cestu s hotovostí okolo 800 NK (něco přes 2400 Kč). Obrovská výhoda je v tom, že všude v Norsku je možné platit kartou a na některých místech i Eurem (na Euro bych však raději nespoléhal). Nám se zdála jako nejlepší varianta výběr hotovosti v bankomatech a platba kartou, kterou berou opravdu všude.

Ceny jídla

V Norsku je poměrně draho a nebál bych se napsat, že úplně všechno a všude. Ceny jídla v obchodech jsou podobné cenovkám u nás většinou jen něco málo vyšší. Problém je ale v tom, že Norská koruna vychází zhruba na 3,50 českých korun. Tím pádem je v Norsku v podstatě vše 3,5x dražší než u nás! Na cestu do Norska proto doporučuji vzít co nejvíce vlastního jídla.

Stejně jak drahé je jídlo, tak drahé jsou i pohonné hmoty - nafta se pohybuje někde mezi 38-46 Kč/litr.

Jak se dostat do Norska

Norsko jsme navštívili už dvakrát a vždy jsme volili stejnou cestu - autem po souši. Projeli jsme Německo, Dánsko a Švédsko.

Proč jsme nejeli trajektem?

  • trajekt je potřeba objednat předem na konkrétní den a čas, tím pádem jste pevně vázaní a buď musíte vyrazit s hodně velkou rezervou a nebo pak jedete ve stresu (pozn. když jsme jeli do Británie, cestou jsme se zdrželi a museli jsme spát v autě někde na cestě v Belgii, naopak cestou zpět jsme zase byli v Doveru brzo a zbytečně jsme čekali)
  • cesta trajektem není o moc rychlejší - sice jeden napřímo, ale pomalu
  • cesta není o tolik levnější
  • celý den na lodi je nuda, celý den v autě taky, ale v autě se dá udělat pár výletů cestou :-)
  • co se dá vidět cestou? Hamburk, Kodaň, Oresundský most, případně Göteborg nebo Stockholm (ten je ale trošku zajížďka a je v hodnější třeba cestou na Lofoty)

Proč jsme neletěli letadlem?

  • pokud sebou máte věci na 2-3 týdny, nemáte šanci se do letadla vejít :-)
  • cena za letenky + půjčení auta v Norsku + nákup všech potravin za kruté ceny možná ve výsledku vyjde dráž než jízda svým autem z domu

Doporučené weby

Na závěr bych si dovolil ještě několik doporučení na zajímavé weby, které využívám. Jedná se o výhodné nebo nejlepší nabídky ubytování, zájezdů, letenek nebo pojištění a jako bonus odkaz na server Booking.com na speciální nabídky ubytování s výraznou slevou - na Bookingu píšou, že jde o tajné nabídky pouze pro zvané, ale bral bych to s rezervou :-)

TIP JEN PRO VÁS: Speciální nabídka ubytování na Booking.com - SLEVA až 50%!

Další články a fotky


Lofoty, Norsko
Krásnější příroda se jinde v Eropě těžko najde

Oslo
Hlavní a největší město v Norsku s úžasnou radnicí

Bergen
Staré dřevěné malebné přístavní městečko

Laerdalský tunel
Nejdelší silniční tunel na světě s délkou 24,5 km

Öresundský most
Nejdelší most Evropy spojící Dánsko a Švédsko

Kodaň
Hlavní město Dánska plné života a památek

Švédsko
Velká země plná pohody, roviny a tisíců jezer

Stockholm & Kiruna
Zimní Stockholm a ledový hotel v Kiruně

Vrabci v Norsku
Vrabčí snídaně v chladném letním Norském ránu
← zpět na všechny galerie