Jací jsou řidiči v Evropě

Protože jsme projeli už poměrně velkou část Evropy mohu si dovolit zhodnotit jak se kde jezdí a jací jsou kde řidiči. Autem jsem jako řidič navštívil již celkem 20 zemí a za hranici naší republiky najezdil už desítky tisíc kilometrů. V každé z navštívených zemí jsou jiní řidiči a někde i jiná pravidla než u nás. Některé země nezatěžují řidiče poplatky, naopak jinde se mě "prohnete".

Rakousko, Švýcarsko, ale i Slovinsko jsou vzorem

V Rakousku, Švýcarsku (a Lichtenštejnsku), ale Slovinsku se jezdí velice dobře, řidiči jsou slušní, dodržují předpisy. Všechny tyto země mají velice kvalitní silnice a minimum placených úseků. Pokud se chcete vydat do zahraničí autem a jste začínající řidič, rozhodně tyto dvě země mohu doporučit pro jejich klidnou pohodovou jízdu. Jedinou výjimku, kde je potřeba dávat pozor jsou oblasti Švýcarska poblíž Italských hranic - je zde poměrně hodně Italů, kteří zřejmě jezdí do Švýcarska za prací. Již z dálky je jasně poznat jestli jede Ital nebo Švýcar :-)

Poplatky na silnicích:

  • Švýcarsko - placené dálnice, pouze roční známka okolo 800 Kč
  • Rakousko - placené dálnice a pár tunelů v horách (převážně na jihu), dálniční známka je 10-ti denní (cca 9 euro), 2 měsíční (cca 26 euro) a roční (cca 86 euro)
  • Slovinsko - placené dálnice, známka týdenní (cca 15 euro), měsíční (cca 30 euro), roční (cca 110 euro)

Itálie a Sardinie - hlavní je rychlost

Všechny jižní země jsou známé zmatkem a chaosem na silnici. Po několika kilometrech jízdy si na to však zvyknete. Nejdůležitější je držet se jednoho základního pravidla - nesledovat tachometr, ale ostatní řidiče :-) Čím jedete více na jich, tím méně se předpisy dodržují. Itálie má údajně dost vysoké pokuty, často jsou vidět i policajti, dokonce jsme je viděli i několikrát měřit, ale i přes to jedou všichni jako šílenci.

Na co si dávat pozor:

  • přednosti - počítejte s tím, že Italové nepoužívají blinkry a nedávají přednosti. Je zcela běžné, že z vedlejší silnice vyjede auto, nikoho to však nerozhodí, každý uhne a všichni se vejdou.
  • jízdní pruhy ve městech - ve městech vůbec nikdo nedodržuje jízdní pruhy, takže se nesmíte divit, když vedle sebe jedou chvilku 3 auta, chvilku 2 a někdy i pouze jedno.
  • skútry - skútrů jsou v Itálii miliony, jsou všude, jezdí ze všech stran, nebojí se řítit se v i v protisměru nebo na červenou. Na každé křižovatce si hlídejte skútry v okolí i pokud jedete na zelenou.
  • rychlosti - rychlosti se obecně vůbec nedodržují, převážně na Sardinii se v obci jezdí 70-90 km/h, mimo obec v rozmezí 90-110 km/h.
  • předjíždění - Italové i Sardové předjíždí všude - zcela běžně přes plnou čáru, v zákazu, v zatáčce, ale dokonce jsme zaznamenali předjíždění i v tunelu nebo na dálnici ve zúžení do jednoho pruhu.

Zajímavost: na Sardnii jsme se dostali na klikatou silničku v kopcích, která byla místy zcela propadlá. Až několika metrové díry v silnici způsobené sesuvem půdy byly označeny hromadou hlíny - pokud tedy uvidíte hromadu hlíny na silnici, dávejte pozor, může za ní být pěkná "propast".

Poplatky na silnicích: placené jsou jen dálnic, ale za to hodně "tučně", je lepší si předem trasu naplánovat a dobře rozmyslet, protože můžete na výsledku na poplatcích zaplatit i více než za projeté palivo.

Švédsko, Norsko, Dánsko - pohoda a klid

Doprava na severu je zcela opačná než na jihu. Aut je málo, silnice jsou široké a doprava velice klidná. Ve Švédsku mají zajímavý systém silnice vedoucí ze Stockholmu až za polární kruh a do Finska - tato silnice má vždy 1 km dlouhý úsek s jedním pruhem a 1 km usek se dvěma pruhy. Ceslou cestu dlouho asi 2-3 tisíce kilometrů tedy víte, že pokud pomalejší auto nepředjedete teď, tak za kilometr budou dva pruhy, kde pohodově předjedete. Největší zajímavostí a současně bych řekl "vychytávkou" je, že silnice má svodidla uprostřed. Nikdo tedy nemůže předjet mimo rozšíření na dva pruhy. Výsledek je takový, že nikdo se netlačí, nespěchá, nezávodí a jízda je velice pohodová, ale přitom rychlá a plynulá.

V Norsku je mimo obec rychlost 80 km/h a na dálnici jen 90 km/h - těch je ale dost málo.

Poplatky na silnicích:

  • Dánsko, Švédsko - vše zdarma kromě mostu přes moře uprostřed Dánska a mezi Dánskem a Švédskem
  • Norsko -  systém placených určitých úseků, placení jde pouze kartou systémem AutoPASS a je to hodně nepřehledné

Francie, Německo, Maďarsko - nic zvláštního

V těchto státech se jezdí dalo by se říct "normálně". Řidiči nejsou divocí jako na jihu, rychlosti nejsou zbytečně nízké jako na serveru a silničních pirátů jsme v těchto zemích také moc nepotkali. V Německu je neomezená rychlost na dálnicích, ale i tak většinou všichni jedou mezi 130 a 150 km/hod, ale je potřeba se dívat za sebe a počítat s tím, že občas projede nějaké Porsche, Ferrari a nebo i Audi či BMW vysokou rychlostí přesahující určitě 200 km/hod.

Rakušáci v Maďarsku - pří výletu do Budapešti jsme si všimli velice zajímavé věci. Většina Maďarů dodržuje rychlosti, stejně tak i turisté ze Slovenska nebo Česka, naopak Rakouští řidiči se Maďarskem proháněli jako kdyby pro ně předpisy neplatily! Nebyla to náhoda ani ojedinělý případ - opravu velká část Rakušáků zde jede na plný plyn, což věřím, že v Rakousku by si vůbec nedovolili.

Anglie a Skotsko - vše je jinak

Každý ví, že se na Britských ostrovech jezdí na opačné straně silnice. Samozřejmě jsme s tím počítali a trošku jsem se na to i těšil. Ze začátku se občas na okresce leknete, když naproti jede auto v protisměru, ale ve městech s tím problém vůbec není. Trošku zvláštní je, že se (logicky) jezdí opačně i na kruhových objezdech a na dálnici jedete stále jakoby v rychlém pruhu a všichni přitom předjíždí zprava. Opět po pár kilometrech si na to zvyknete. Nesrovnatelně horší situaci máte jako chodec - za celý 3 týdny cesty po Británii jsme si jako chodci nemohli zvyknout, že auta jezdí jinak, přijíždí ze stran, kde je nečekáte a úplně nejhorší je, že autobusy jezdí opačně než jste zvyklí, takže vždy musíte čekat na jiné zastávce než byste normálně čekali.

Druhým problémem jsou rychlosti a vzdálenosti - vše je v mílích, případně ve stopách. Je to trošku zmatek. Pokud nejste řidič kamionu, tak nemusíte řešit výšku mostů, která je také udávaná ve stopách, ale vzdálenosti a rychlosti jsou boj. Dá se to ovšem vyřešit jednoduše - napsat si, že rychlost ve městě je 30 mph = 48 km/h, mimo město 60 mph = 96 km/h a na dálnici 70 mph = 112 km/h. Druhá možnost u novějších aut s digitálním tachometrem je si přepnout digitální na míle a ručičkový pro stále ukazuje kilometry za hodinu. Co se týče vzdáleností, zde pomůže pouze navigace.

Další zrada, kterou si však nemusíte všimnout je to, že v Británii neplatí přednost zprava ani zleva! Všechny silnice jsou však jasně podle pruhů na zemi označené, které je hlavní a která vedlejší. Je minimální pravděpodobnost, že najdete neoznačenou silnici.

Angličtí řidiči jsou velice sluší a ohleduplní, zcela běžné je, že vás všude pustí a ještě za to i děkují. Ve Skotsku jsou místy hodně úzké silnice a je potřeba se vyhnout na speciální vyhýbacích místech. Nikdy se nestalo, že by nás někdo nepustil - naopak již z dálky zastavují a blikají, že máte jet a u toho mávají a děkuji. Nikdy jsem neviděl, že by mě někdo pustil a ještě mě za to poděkoval :-)

Na co si dát pozor:

  • jízda vlevo - je potřeba na to myslet na křižovatkách, ale hlavně při výjezdech z parkovišť a jízdě po prázdných okresních silnicích
  • kruhové objezdy - jezdí se po nich opačně než u nás
  • kruhové objezdy a křižovatky na dálnici - zcela běžné jsou kruhové objezdy nebo křižovatky na dálnici, poprvé nás to trošku vyděsilo, ale pak jsme si zvykly. Britové s tím počítají a přizpůsobí úměrně rychlost a není s tím žádný problém.
  • hustá doprava - při průjezdu celou Anglii od jihu na sever byla doprava neuvěřitelně hustá - všude opravdu nesrovnatelně více aut než u nás
  • příkazy z navigace - jak jsem myslel na to, že musím jezdit vlevo místo vpravo, stávalo se mě, že když navigace řekla "odbočte vlevo" chystal jsem se zahnout doprava - jezdí se přece naopak :-)


Další zajímavé články

Krásy ČR - tipy na výlet s dětmi
Pokud už zase přemýšlíte, kam vyrazit na výlet s dětmi za hezkého počasí, nebo když venku zrovna prší, máme pro vás pár osvědčených tipů.

Jak zvládnout první let letadlem?
Pár tipů, na co se připravit při cestě letadlem. Jak to chodí na letišti, co nezapomenout, kde sedět a co v případě ztráty kufru?

Norsko v létě: kam jet, abyste se vyhnuli davům?
Norsko je nádherná země, která láká lidi z celého světa. Kam se vydat, abyste se vyhnuli davům turistů a přeplněným místům.

Praha, jak ji neznáte: netradiční prohlídky stojí za to
Prohlídky strašidelným Starým městěm, Neviditelná výstava a nebo prohlídka Prahy s lidmi bez domova? Praha trošku jiným pohledem.

Svět se před Vámi otevírá – nenechte ho čekat
Na cestování jsou prý nejkrásnější návraty. Něco na tom bude. A Češi mezi „světoběžníky“ patří. Jen je škoda, že jsme v tomto ohledu trochu konzervativní.

Itálie: malé a překrásné Caorle
Caorle je malé italské městečko s jedenácti tisíci obyvateli. Řeky Lemene a Livenza vtékající do moře lemují městečko z obou stran.

Vydejte se po stopách Noci na Karlštejně
Máte chuť vyrazit z města na víkend? I v blízkém okolí Prahy naleznete řadu krásných a romantických míst. Jedním z takových je oblast Karlštejna.

Potápění je krásný koníček, ale nezapomeňte na krytí rizik
Jak je to s pojištěním při potápění u moře? Proč byste toto měli řešit, jaké jsou podmínky a pravidla.

Poznejte Kvarner a místa, kde pobývala rakouská šlechta
Istrii máme nejblíže a letoviska na Makarské riviéře jsme si oblíbili. Co ale oblast mezi nimi? Město Kvarner!

Booking.com